Understanding art

 

front20page20euinart20copy-for-web-small            powerfrontpage-for-web-small

 

(*) = full text

Books

Explanation and Understanding in the History of Art (*) , Department of Philosophy, University of Bergen 1978. Internet edition 2007, 119 pp. EPUB.

Den estetiske praksis, Bergen 1979, 128 pp. Co-author.

Wittgenstein – Aesthetics and Transcendental Philosophy / Wittgenstein – Ästhetik und transzendentale Philosophie, Hölder-Pichler-Tempski, Vienna 1981, 193 pp. Co-editor, co-author.

Exemplets makt (*) , Dialoger 69-70, Stockholm 2005, 198 pp. EPUB.

The Power of Example, Santérus Academic Press Sweden, Stockholm 2009, 240 pp. A sample here.

 

 Shorter texts

“Et pragmatisk perspektiv på estetikken” (*) , Symposion, tidsskrift for filosofi, 1978, pp. 28-34. Co-author.

“Explanation and Understanding in the History of Art” (*) , in E. Leinfellner, W. Leinfellner, H. Berghel & A. Hübner, eds., Wittgenstein and his Impact on Contemporary Thought / Wittgenstein und sein Einfluss auf die gegenwärtige Philosophie, Vienna 1978, pp. 465-467.

“Et estetisk projekt” (*) , in Den estetiske praksis, Bergen 1979, pp. 1-11.

Review (*) of E.H. Gombrich, Kunsthistorie og samfundsvidenskab,  Journal of Aesthetics and Art Criticism, 37:3, Spring 1979, p. 360.

“Aesthetic Competence” (*) , in L. Aagaard-Mogensen & G. Hermerén, eds., Contemporary Aesthetics in Scandinavia, Lund 1980, pp. 99-109.

“Att förklara konst. Några exempel på förklaringar i de humanistiska vetenskaperna” (*), Symposion, No. 1, 1980, pp. 3-12.

“On the Logic of Creative Processes” (*) , in Physis Techne Poiesis. The Creativity and the Human World. Proceedings of the 9th International Congress of Aesthetics, Vol. II, Beograd 1980, pp. 265-268.

“Intention in Art” (*) , in K. S. Johannessen & T. Nordenstam, eds.,  Wittgenstein –Aesthetics and Transcendental Philosophy / Wittgenstein – Ästhetik und die transzendentale Philosophie, Hölder-Pichler-Tempski, Vienna 1981, pp. 127-135.

“Forklaring og forståelse i humaniora” (*) , Norsk filosofisk tidsskrift, Vol. 16, No. 4, 1981, pp. 224-240. Also in Serbo-Croatian: “Razumijevanje i objašnjenje u humanističkim znanostima” (*) , Filosofska istrazivanja, God. 17, Sv. 4, 1997, pp. 1009-1019, and in German: “Verstehen und Erklären in den Humanwissenschaften” (*) , Synthesis philosophica, Vol. 13, fasc. 2, 1998, pp. 499-511.

“Vetenskap och konst – två sätt att utforska verkligheten” (*) , in Konst och vetenskap och arbetets ära, Information från Arbetslivscentrum nr 16, February 1982, pp. 4-5.

“Teaterhistorie – hvorfor det da?” (*) , in T. Bastiansen, ed., Vitenskapsfilosofi og grunnlagsproblemer i teatervitenskapelig forskning, Teatervitenskapelige studier nr. 1, University of Bergen 1983, pp. 97-112.

“Creativity and Place” (*) , in A. Buttimer, ed., Creativity and Context, Lund 1983, pp. 77-79.

“The Essence of Art – Wittgenstein vs. Gadamer” (*) , in R. Haller, ed., Aesthetics / Ästhetik, Vienna 1984, pp. 23-28.

“Förståelsens villkor” (*) , in I. Josefson, ed., Språk och erfarenhet, Stockholm 1985, pp. 113-134.

“Suffering Art (Comment On Danto)” (*) , “Ontologizing Art (Comment on Damnjanovic” (*) , and “Anchoring Art (Comment on Sparshott)” (*) , in P. J. McCormick, ed., The Reasons of Art / L’Art a ses raisons, Ottawa 1985 pp. 23-25, 123-125, 134-137.

“Arkitektur och vetenskaplighet” (*) , review of A. Ekholm, Systemet människa byggnadsverk. Ett ontologiskt perspektiv (1987), Tidskrift för arkitekturforskning, Vol. 1, No. 1, 1987, pp. 85-94.

“Museumsetikk – noen innledende betraktninger” (*) , NKKM-Nytt, Vol. 1, No. 4, 1988, pp. 26-30.

“Grunnlagsproblemer i estetisk forskning – oppsummering, perspektiver, innledning til debatt” (*) , in K. Gundersen & S. Wikshåland, eds., Grunnlagsproblemer i estetisk forskning (*) , Oslo 1991, pp. 117-122.

“Convention and Creativity” (*) , in J. Emt & G. Hermerén, eds., Understanding the Arts. Contemporary Scandinavian Aesthetics, Lund 1992, pp. 259-268. In Swedish (*) in G. Sörbom, ed., Beskrivning och konst i dagskritisk verksamhet, Forskningsprojektet kritik och konst, No. 4, Uppsala 1986, pp. 72-83.

“Kulturelle Übersetzbarkeit in pragmatischer Sicht”, in A. P. Frank, K.-J. Maaß, F. Paul & H. Türk, eds., Übersetzen, verstehen, Brücken bauen. Geisteswissenschaftliches und literarisches Übersetzen im internationalen Kulturaustausch, Teil 1, Berlin 1993, pp. 192-203. In Swedish: “Om översättandets konst” (*) in B. Molander, ed., Språkets speglingar. Filosofiska essäer om språk, grammatik och vetenskap, Stockholm 1993, pp. 41-58 ; and in Japanese (*) in a book on Translatability of Culture, Kyoto 1993, pp. 60-66.

“The Sphere Seems to Float’: Remarks on Art and Ethics” (*) , in L.-O. Åhlberg & T. Zaine, eds., Aesthetic Matters. Essays presented to Göran Sörbom on his 60th birthday, Uppsala 1994, pp. 95-100.

“Vetenskap och konst – olika sätt att utforska verkligheten” (*) , in B. Molander, ed., Mellan konst och vetande. Texter om vetenskap, konst och gestaltning, Göteborg 1996, pp. 11-21. In Serbo-Croatian in G. Flego, ed., Zbilja i kritika. Posvećeno Gaji Petroviću, Zagreb 2001, pp. 265-268.

“Exemplets makt” (*) , in I. Carlgren, I. Josefson & C. Liberg, eds., Forskning av denna världen II – om teorins roll i praxisnära forskning (*) , Vetenskapsrådets rapportserie, Vetenskapsrådet (The Swedish Research Council), Stockholm 2005, pp. 17-29.

“On Art and Ethics” (*) , internet edition 2010, 16 pp.

Review (*) of Carla Carmona Escalera, Egon Schiele: Análysis ético-formal de su obra pictórica (*) , in Egon Schiele Jahrbuch, Volume 1, Vienna 2011, pp. 188-192.

“Om skådespelarens praktiska kunskap” , internet edition 2012, 9 pp.

“Wittgenstein and Schiele”, Egon Schiele Jahrbuch, Volume 4, forthcoming.

“Klarning. Ludwig Wittgensteins diktade filosofi”, forthcoming.

“Clarification. Wittgenstein’s gedichtete Philosophie, forthcoming.